8ste CEGO – D-day
MET VEERKRACHT IN HET LEVEN STAAN!
9.15u-9.30u | Ivan Van Gucht (CEGO Leuven) en Suze Emonds (Tweemonds) Welkom + inleiding op het thema |
9.30u – 10u | Prof. Maarten Vansteenkiste (U Gent) “Motivatie op de werkvloer” |
10.u -10.10u | Muzikaal intermezzo Stijn Kolacny |
10.10u – 10u40 | Marcel van Herpen (CPC Nederland) “WERK voor de REUNIE” |
10u40 – 10u45 | Muzikaal intermezzo Stijn Kolacny |
10u40 – 11u | pauze |
11u – 11u30 | Ilona Boniwell (Executive Director – Positran) “De veerkracht en het emotionele welzijn van kinderen opbouwen” |
11u30 – 11u40 | Muzikaal intermezzo Stijn Kolacny |
11u40-11u45 | Ludiek filmpje CEGO-team |
11.45u-12.15u | Ludo Heylen (directeur CEGO) “Over leerachterstand ten tijde van COVID-19” |
12u15-12u45 | Alleen ‘Ferre’ blijft bestaan In gesprek met Prof. dr. Ferre Laevers (directeur CEGO) |
12u45-13u | Samenvatting en afsluiter |
13u- … | Online lunch in break-out-rooms |
WERK voor de REUNIE – Marcel van Herpen
Na dertig jaar onderwijs, diverse boeken, lezingen, masterclasses, voorstellingen, (online) trajecten en de podcast Het mysterie van de goede leraar, laat Marcel van Herpen graag opnieuw van zich horen. Hij maakt zich zorgen. In scholen, media en politiek wordt veel en vaak gesproken over de grote problemen in het onderwijs, maar waar het écht om gaat wordt nauwelijks benoemd. Dus doet Marcel dat in zijn nieuwe publicatie ‘WERK voor de REUNIE’. Voorbij de hijgerige actualiteit van alledag legt hij uit hoe de leraar kansenongelijkheid, demotivatie van leerlingen en werkdruk zélf positief kan beïnvloeden. Hoe? Door elke dag te werken voor de reünie. Als je weet waarom leerlingen je dan een goede leraar vinden, kun je daar nu naar handelen.
De veerkracht en het emotionele welzijn van kinderen opbouwen – dr. Ilona Boniwell (in het Engels met Nederlandse ondertitels)
Positief onderwijs brengt de bevindingen van positieve psychologie en onderwijs samen, met als doel leerlingen psychologische kennis en vaardigheden bij te brengen die hen kunnen helpen een bloeiend leven te leiden en veerkrachtiger te worden door op productieve manieren met problemen om te gaan. Een van de doelstellingen van deze bijdrage is om een algemeen overzicht te geven van de evidence-based positieve onderwijsprogramma’s die internationaal worden geïmplementeerd. Een ander doel is om een visie te bieden voor toekomstige ontwikkelingen in positief onderwijs, met respect voor de ontwikkeling van kinderen, wetenschappelijke grondslagen en culturele contexten.
Over leerachterstand ten tijde van Covid 19 – Ludo Heylen
In coronatijden krijgen leerachterstanden veel aandacht en vooral kansengroepen worden daarbij als risicopatiënten beschreven. Uiteraard mogen we niet wereldvreemd zijn maar de manier waarop er gepraat wordt over het probleem is niet oké. “Als je kinderen van jongs af aan laat weten dat ze een achterstand hebben, gaan ze zich daar naar gedragen. Dat heeft geweldige beperkingen voor een ongelooflijk potentieel wat we verloren laten gaat (Marcel van Herpen).” Laten we dus niet te veel praten over leerachterstand maar vooral kijken naar het traject dat voor ons ligt: welke mogelijkheden hebben deze kinderen nu om stappen te zetten, welke initiatieven kunnen we samen opzetten, hoe kunnen we hen motiveren, hoe kunnen we samen tot oplossingen komen. Dit is geen verloren generatie. Dit is geen achterstandsgeneratie. Dit is een generatie met unieke kansen die unieke ervaringen hebben opgedaan tijdens deze coronatijden. Zij hebben iets unieks waarop we kunnen bouwen. Samen.