Doordenkers bij het begin van een schooljaar

 

Het schooljaar trekt zich weer op gang en we beginnen met verse moed. Marc Mathyssen geef jullie wat doordenkers om met de juiste ingesteldheid te beginnen:

Plan matig.

  • Liever slordig gelukkig, dan perfect gestrest.
  • Laat ook voor de kinderen nog wat ruimte over om te kunnen groeien in hun planvaardigheden.
  • Kijk goed rond en speel in op wat zich aandient. Heel veel aspecten van de ontwikkeling laten zich niet lineair plannen.
  • Plan matig maar werk wel doelgericht zodat ontwikkeling voor jou en de kinderen zichtbaar wordt. Doelgericht is verwijst naar de grotere doelen en niet naar de concrete lesdoelstellingen.

Geef kinderen aandacht en wees nabij voor hen.

  • Betrap je leerlingen en je collega’s op goede dingen
  • Durf tijd verliezen om tijd te winnen
  • Spaar je waarderingen niet op
  • Geef zeker vijf complimenten per dag
  • Spendeer tijd om echt te luisteren. Wees nabij om echt te luisteren
  • Geef vertrouwen aan kinderen
  • Goed leiderschap hoeft niet volmaakt te zijn maar goede bedoelingen alleen zijn net genoeg.

Problematiseer niet te snel.

  • Niet altijd is een probleem wat het lijkt. De boot zinkt doch niet wanhopen…het schijnt een duikboot te zijn.
  • Vraag je regelmatig af of het wel een probleem is. Redelijk wat problemen verdwijnen zonder dat ze “aangepakt” worden.
  • Wees sober met toetsen en testen en kwistig met observaties. Bekijk kinderen vanuit hun totale ontwikkeling.

Nog wat tips uit de inspiratiebubbels Bakkers, Fontaine, Heylen & Vanhoutte (2010) Inspiratiebubbels. Leuven, Cego Publishers