Versterk je leerKRACHT. Een frisse kijk op je eigen lespraktijk!

Een coachingstraject voor leerkrachten secundair onderwijs. Wat hebben jongens en meisjes nodig om tot goede schoolprestaties te komen? Wat maakt dat de schoolloopbaan van de ene leerling vlot verloopt en voor de andere vertraagt? Hoe kan je als leerkracht de balans over doen hellen naar schools succes?


In een notendop!

In dit coachingstraject hebben we aandacht voor signalen, die voorspellers zijn van een moeilijke schoolloopbaan bij leerlingen. Je werkt in een lokaal lerend netwerk van leerkrachten uit verschillende scholen. We zoeken naar wat preventief werkt en wisselen doorlopend uit. Doel: de onderwijskwaliteit van jouw lessen nog verhogen. Zo versterken we jouw competenties i.v.m.

  • het verhogen van betrokkenheid bij leerlingen 
  • het stimuleren van zelfregulering bij leerlingen
  • het bevorderen van identiteitsontwikkeling van leerlingen 
  • het optimaliseren van de relatie en de interactie met en tussen leerlingen 
  • het sensitief omgaan met (gender)diversiteit


Trajectbouwstenen

  • Betrokkenheid: Wat is nu juist betrokkenheid? Hoe kan je betrokkenheid bij leerlingen verhogen? Welke rol kan je leerkrachtstijl hierin spelen?
  • Zelfregulering: Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om tot een goed leer- en denkproces te komen? Hoe kan jij hen als leerkracht daarin stimuleren? Hoe ervaren wij onze eigen zelfregulerende vaardigheden?
  • Identiteitsontwikkeling: Het proces van identiteitsontwikkeling loopt voor elke leerling verschillend en bepaalt zo mee hoe een leerling op school functioneert. Hoe kan je als leraar identiteitsstijlen van leerlingen herkennen en welke strategieën kan je inzetten om de identiteitsontwikkeling te bevorderen?
  • Relaties en interacties: Wat speelt er allemaal mee in de interacties tussen leraren en leerlingen om tot goede schoolprestaties te komen? Hoe kunnen we onze interacties onderzoeken en werk maken van een betere leerling-leerkrachtrelatie? Welke rol kan observatie hierin spelen?
  • Gender: Welke rol speelt gender in de schoolbeleving van jongens en meisjes? Welke invloed van gendernormen ervaren jongeren op hun ontwikkeling en schools functioneren? Hoe kan je hier als leerkracht mee omgaan? Je leert deze concepten kennen en in de praktijk herkennen en probeert vanuit een genderbewuste blik strategieën uit om hierop in te spelen.

Voor wie is dit traject bedoeld?

Scholen, scholengroepen en scholengemeenschappen die hun teamleden willen ondersteunen in hun professionele ontwikkeling en hun organisatie zien als een lerende gemeenschap. Leraren secundair onderwijs met ‘leergoesting’. Leraren die hun pedagogisch-didactische bagage wensen aan te vullen en willen groeien in hun leerkracht zijn. Leraren die uitkijken naar uitwisseling en intervisie met andere leraren.

Wat typeert dit traject?

  • Een vraaggestuurd professionaliseringstraject: de uitdagingenin de eigen praktijk het hoofd bieden is het vertrekpunt. Sterker staan in het aanpakken van die uitdagingen is het einddoel.
  • We werken procesgericht: inzichten uit het onderzoek, actie en reflectie zijn de bouwstenen voor elke sessie. Op een kritisch-constructieve manier onderzoek je je eigen klaspraktijk.
  • De coaches zetten hun eigen expertise en ervaring in. Zij begeleiden de leraren vanuit de principes van het inspirerend coachen. We focussen op wat voor jou werkt, en waarderen wat er al is.
  • We bouwen samen aan een lerend netwerk.
  • We beschikken over tools die door onderzoekers zijn ontwikkeld in het Procrustesproject en uitgetest werden door leraren in hun klaspraktijk. De toolbox vind je op www.procrustes.be
  • Elke school die intekent krijgt het boek“Gender en onderwijskwaliteit: meer dan een jongens-meisjeskwestie”.       

 

Wat vragen we van jou ?

  • We mikken op ervaringsleren en rendement. Daarom is aanwezigheid tijdens alle coachingsessies een must.
  • Je formuleert leervragen, legt eigen accenten en bepaalt de leerweg die voor jou zinvol is.
  • Tussen de coachingsessies ga je aan de slag via observatie, zelfreflectie, experimenteren, ... Op die manier onderzoek je kritisch je eigen praktijk en kan je ervaringen uitwisselen met elkaar.
  • Doordat je verantwoordelijkheid opneemt voor je eigen leerproces, ervaar je ten volle wat zelfregulerend leren is.

Achtergrond: het Procrustesproject

Van 2012 tot en met 2015 liep het project “Procrustes: gender op school”. Vertrekkend vanuit de vaststelling dat jongens minder kans hebben op een succesvolle onderwijsloopbaan dan meisjes, sloegen onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel, de Universiteit Gent en de KU Leuven de handen in elkaar voor een langlopend onderzoek.  De inzet: te weten komen wat jongens èn meisjes nodig hebben om het goed te doen op school. Naast dit coachingstraject, zijn een toolbox en het boek “Gender en onderwijskwaliteit: meer dan een jongens-meisjeskwestie” ontwikkeld voor het onderwijsveld.

Organisatie

  • Intakegesprek met directie en 1 of 2 leraren. Doel: afstemmen van de vragen en verwachtingen en wat wij kunnen bieden.
  • Zeven sessies van een halve dag, gespreid over drie semesters. De sessies duren telkens 3 uur (effectieve werktijd).
  • Leervorm: een leergroep met leraren uit een 3-tal scholen in één regio. Andere vormen van samenwerking zijn bespreekbaar (bijv. organisatie binnen een scholengroep).
  • De sessies gaan afwisselend door op de scholen zelf (de scholen zorgen dus voor de nodige logistieke ondersteuning).

Begeleiding

Elke leergroep wordt begeleid door een coach met ervaring als leraar en/of als trainer in het secundair onderwijs. Vanaf 13 deelnemers voorzien we 2 coaches .

 

Praktische info

Kostprijs

Het volledige traject (7 sessies) kost 4620 euro voor een leergroep van maximum 12 deelnemers met 1 coach, kosten inbegrepen. De totale kostprijs wordt gedeeld over de volledige leergroep. Dat betekent dus 55 euro per leerkracht per sessie bij deelname van 12 leraren. Het intakegesprek (95 euro + vervoerskosten) wordt in mindering gebracht van de trajectprijs wanneer een school na het intakegesprek beslist deel te nemen aan het lerend netwerk.

Interesse?

Inschrijven kan vanaf november 2015. De start van de coachingsessies wordt met de scholen afgesproken en is mogelijk vanaf januari 2016. U kan als school inschrijven of als scholengroep/scholengemeenschap.

Contacteer het centrum van jouw regio voor inschrijvingen en inlichtingen:

Scholen uit Vlaams-Brabant, Limburg en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nemen contact op met het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs te Leuven.
  • Schapenstraat 34 bus 3776, 3000 Leuven
  • 016/32.09.12
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • www.cego.be

 

Scholen uit de provincie West- en Oost-Vlaanderen nemen contact op met het Steunpunt Diversiteit en Leren te Gent. 

  • Sint-Pietersnieuwstraat 49, 9000 Gent
  • 09/264.70.38
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • www.sdl.be

Scholen uit de provincie Antwerpen (en uit Lommel, Tessenderlo, Beveren, Sint-Niklaas, Bazel en Temse) nemen contact op met het Centrum Nascholing Onderwijs te Antwerpen.
  • Campus Drie Eiken
  • Postadres: Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk
  • Kantooradres: Bedrijvencentrum 3oaks (ten zuiden van Campus Drie Eiken naast RevArte en UZA), Drie Eikenstraat 661, 2650 Edegem
  • 03/ 265 29 60
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • cnoserver.uantwerpen.be

Bekijk de flyer

Klanten login