Laden Vormingen

Online aanbod secundair formule 2A: reeks breed evalueren (Webinar 1 + 2)

Webinar 1 Inleiding op breed evalueren
wanneer?Beschikbaar vanaf 15/3
Inhoud?Wat en waarom van breed evalueren

Op de vraag “waarom evalueren jullie?”, antwoordde een leerkracht: “Ik zal heel eerlijk zijn.  Om punten te hebben voor het rapport, omdat het van ons gevraagd wordt….” Nochtans weten we allemaal dat evaluaties bijzonder belangrijk zijn en dat het veel verder gaat dan enkel punten geven maar de dagdagelijkse schoolse beslommeringen maken dat we daar misschien wat weinig bij stilstaan.

Sterke evaluaties motiveren ‘alle’ jongeren en doen hen groeien, ze vinden er houvast en goesting om steeds verder en dieper te gaan in hun leerproces; ze krijgen er gegevens om zichzelf te leren inschatten in hun mogelijkheden en sterktes, ze putten er zelfvertrouwen  uit. Tegelijkertijd geeft evaluatie leerkrachten een richting om een betere afstemming te vinden naar wat jongeren echt nodig hebben om te blijven groeien.

Deze webinar is een inleiding op breed evalueren en geeft informatie over:

·        Wat is breed evalueren en waarom doen we dat?

·        Hoe kan breed evalueren een sterke motivator zijn voor jongeren?

·        Hoe kan breed evalueren een groeigerichte houding (growth mindset) bevorderen bij jongeren en leerkrachten?

·       Hoe worden de  kwaliteitseisen bij een breed evalueren bewaard?

 

 

Webinar 2 evalueren op de verschillende beheersingsniveaus
wanneer?Beschikbaar vanaf 15/3
Inhoud?Naast kennisreproductie ook voldoende aandacht voor kennisconstructie.

“Een schip bevat 24 koeien en 16 schapen. Hoe oud is de kapitein?” 60% van de 12 jarigen in Vlaanderen zegt dat het antwoord “40” is. Dat is niet noodzakelijk het juiste antwoord. Ze gebruiken hun kennis niet of te weinig in een andere context dan diegene waarin ze deze kennis geleerd hebben. Om die reden is het belangrijk in de schoolse situaties jongeren ook in een evaluatiecontext te vragen hun kennis op verschillende manieren te gebruiken. Om dat te kunnen doen, evalueren we best (1) op verschillende beheersingsniveaus en (2) gebruiken we regelmatig authentieke contexten om hun kennis te meten.

In de webinar overlopen we

·        de verschillende niveaus waarop je met kennis kan omgaan. We geven telkens aan hoe je dat in een evaluatie vorm kan geven aan de hand van voorbeeldvragen

·        voorbeelden van hoe je kennis in een authentieke context kan bevragen.

We geven tips hoe je vragen op een ander beheersingsniveau kan stellen.

De lesgever

Ludo Heylen

Tickets

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
tickets
80,00
250 available
Terug naar het overzicht