UCI – durven innoveren

CEGO werkt intussen al enkele jaren aan innovatietrajecten in basis- en secundaire scholen. Daartoe hebben wij een Unit CEGO Innovatie (UCI) opgericht, die scholen begeleidt in het realiseren van excellent en future-proof onderwijs. Onderwijs van de 21e eeuw, zeg maar.

WHY?

We streven de ambitie na om de exploratiedrang van kinderen en jongeren voortdurend aan te spreken en te vergroten. We willen uiteraard ook dat er kennis wordt opgedaan en vooral met de bedoeling dat jongeren en kinderen deze kennis breed kunnen inzetten om concrete problemen op te lossen. We maken maximaal werk van een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen en jongeren. We maken werk van een basishouding van verbondenheid bij alle kinderen en jongeren.

HOW?

Elke leerling is uniek. Zijn groei en wat hij daarvoor nodig heeft, is het kernpunt van onze actie, een zelfgestuurde lerende. We vertrekken daarbij vanuit het proces met welbevinden en betrokkenheid als motor. We zetten ten volle in op het realiseren van het pedagogische. Dat doen we door vanuit visie te werken aan didactiek, aan structuur en aan het team.

Een zelfgestuurde, autonome leerling vraagt ook om autonome leraars. Daarom is het UCI-verhaal een interactief verhaal van leerkracht én leerling. We focussen op vertrouwen in leerlingen en leraars en laten hen floreren in een brede schoolomgeving.

WHAT?

We willen de school begeleiden in het evolueren naar een ‘leer- en leefcentrum’ waar kinderen en jongeren komen tot leren.

In een driejarig traject gaan we met scholen op stap om te werken in leergroepen en niet langer in jaarklassen.

We laten ons daarbij inspireren door wetenschappelijke inzichten van onder meer Hattie (Wat werkt in onderwijs), Deci & Ryan (zelfdeterminatietheorie), Carol Dweck (growth mindset), Ferre Laevers (procesgerichte benadering door welbevinden en betrokkenheid), Ernst Bohlmeyer/Ilona Boniwell (positieve psychologie).

PRAKTISCH

Jaar 1

• Uitgebreide ‘schoolfoto’ via intake, BTH-audit, …

• Ronde Tafel Conferentie

• Studiedagen

• Coachingsdagen

• Netwerk

• Ondersteuning leiders – Pedagogisch leiderschap

Jaar 2

• Ronde Tafel Conferentie 2

• Studiedagen

• Coachingsdagen

• Netwerk

• Ondersteuning leiders – Pedagogisch leiderschap

Jaar 3

• borgen

PRIJZEN

Voor dit traject gelden onze gangbare prijzen met een korting van 10 % (niet op de vervoersonkosten).

UCI-scholen

Hierbij een aantal scholen die reeds met ons in UCI-traject zitten:

• De Appelboom – Branst – Contactpersoon: Kris Van Bercklaer – directie@schoolbranst.be

• De Ark – Heverlee – Contactpersoon: Martine Foulon – martine.foulon@ark123.be

• Sint-Andreas – Brugge – Contactpersoon: Martine Fontaine – martine.fontaine@sint-andreas-brugge.be

• Sint-Bernadette – Deurne – Contactpersoon: Hilde De Bie – hilde.debie@sgkod.be

• Lutgardisschool Etterbeek – Contactpersoon: Karen Luyckfasseel – directie@lutgardisschool.be

• VBS Heilig Hart ’s-Gravenwezel – Contactpersoon: Pascale Van Haute – directie@basisschool-hhart.be

Geïnteresseerd of meer informatie nodig? Vul dan snel het aanvraagformulier in:

Aanvragen voor teams - Basis

Stap 1. Contactgegevens

Stap 2. Adresgegevens van de school/organisatie

Stap 3. Facturatiegegevens

Wijzigen van facturatiegegevens